Toiminta 2024

Tehyn Siun soten ammattiosasto ry

Toimintasuunnitelma vuodelle 2024

Johdanto

Ammattiosaston päätehtävä on jäsenten edunvalvonta. Tarkoituksena on valvoa ja parantaa jäsenten taloudellista asemaa ja palvelussuhteen ehtoja sekä ammatillisia-, sosiaalisia- ja oikeudellisia etuja. Ammattiosastolla tulee olla hyvä tukitoimintavalmius sekä jäsenten vankkumaton tuki.

Tiedotuksen tulee tavoittaa jäsenet. Tiedotuskanavina käytetään ammattiosaston internet- sivuja, sähköpostia sekä jäseniltoja. Lisäksi yhdysjäsenverkostoa vahvistetaan tiedon välittämisessä.

Ammattiosaston toisena toimintavuotena koulutuksissa keskitytään järjestötehtäviin. Hallituksen jäsenillä on mahdollisuus osallistua ”Osaava ammattiosasto” -koulutuksiin.

Ammattiosaston toiminnan haasteena on toiminta-alueen maantieteellinen laajuus ja työpaikkojen suuri määrä. Jäsenten tasapuolinen edunvalvonta ja jäsentoiminta ovat tärkeimpiä tavoitteita. Erilaisilla jäsentapahtumilla, puheeksi ottamalla ja tiedottamalla tavoitamme opiskelijat, uudet työntekijät ja kollegat. Jäsentilaisuuksissa yhdessäolo vahvistaa kuulumista ammattiosastoon ja -liittoon – Yhdessä olemme enemmän.

Vuonna 2024 ammattiosasto järjestää näkyvän kampanjan työolosuhteiden ja palkkauksen parantamiseen liittyen. Digitaaliset toimintaympäristöt ovat osa nykyistä ja tulevaa toimintaa. Ammattiosastolla on valmius järjestää tilaisuuksia ja tapahtumia sekä lähitapaamisina että etäyhteyksien avulla. Tällä mahdollistetaan osallistuminen mahdollisimman monelle jäsenelle.

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue aloitti 2023. Siun sotessa uudistusta on tehty vuodesta 2017, joten muutokset olivat enää pieniä siirryttäessä hyvinvointialueelle. Ammattiosasto ja luottamusmiehet seuraavat työnantajan sisällöllisiä ja rakenteellisia muutoksia sekä valvovat jäsentensä oikeuksia muutostilanteissa. Vaikuttaminen ja verkostoituminen edellyttää järjestöllistä yhteistyötä sekä yhteyksiä päättäjiin, että asianvalmistelijoihin.

Ammattiosasto tukee jäsentensä osaamista ja jaksamista haasteiden keskellä, sekä kehittää omaa toimintaa vastaamaan tarpeita. Jäseniä kannustetaan asettumaan ehdolle vuoden 2025 Tehyn vaaleihin ja äänestämään aktiivisesti.

Uusi luottamusmieskausi alkaa 2024 ja hyvinvointialueella on kattava luottamusmiesorganisaatio, joka huomioi hyvinvointialueen laajuuden. Toimintaa kehitetään edelleen lähemmäksi jäseniä siten, että luottamusmiehet ovat helposti tavoitettavissa.

Jäsenet ja jäsentilaisuudet

Ammattiosaston jäseninä ovat kaikki Siun soten hyvinvointialueen palveluksessa olevat tehyläiset ympäri maakuntaa. Ammattiosaston tehtävä on huolehtia jäsenistöstä ja tarjota tasapuolisesti jäsentilaisuuksia, jäsenetuja, kampanjailtoja sekä mahdollistaa jäsenten vaikuttamismahdollisuudet ammattiosaston toimintaan. Lisäksi järjestämme jäsentilaisuuksia, joissa kerrotaan jäsenille ajankohtaisista asioista.

Ammattiosasto järjestää jäseniltoja ja erilaisia tilaisuuksia maakunnan alueella vahvistamaan Tehyläistä identiteettiä ja yhteenkuuluvuutta. Jäsenistöltä peritään virkistysmatkoihin ja -tilaisuuksiin osallistumisesta omavastuuosuus.

Vuosittain järjestämme jäsenille pikkujoulun tai vastaavan tilaisuuden. Ammattiosasto muistaa jäseniään mm. 50 vuotta täyttäviä ja eläkkeelle jääviä lahjakortilla.

Ammattiosaston kevätkokous pidetään huhti-toukokuussa ja syyskokous marras-joulukuussa. Kevätkokouksessa käsitellään edellisvuoden toimintakertomus ja tilinpäätös. Syyskokouksessa esitellään seuraavan vuoden toiminta- ja taloussuunnitelmat.

Jäsenrekrytointiin panostetaan sekä opiskelijoiden että jo kollegoina olevien keskuudessa. Kannustetaan jäseniä kouluttautumaan Tehy-tutoreiksi, jotka yhteistyössä aluetoimiston kanssa organisoivat jäsenhankintaa oppilaitoksilla. Lisäksi jokainen voi vaikuttaa työyksikössään jäsenhankintaan kannustamalla kollegoitaan liittymään Tehyyn. Ammattiosaston tavoite on näkyä erilaisissa tapahtumissa, joissa on potentiaalisia jäseniä paikalla.

Ammattiosaston hallituksen tavoitteena on saada kattavasti tehyläisiä yhdysjäseniä jokaiseen työpisteeseen koko Siun soten alueelle ja järjestää heille koulutusta yhdysjäsenen tehtäviin. Yhdysjäsenten kautta ammattiosasto jakaa myös tietoa työyksiköihin. Yhdysjäsentoiminnasta vastaa ammattiosaston varapuheenjohtaja.

Edunvalvonta

Tehy ry:n kuntasektorin vuoden 2024 uusi luottamusmieskausi alkaa. Luottamusmiehiä perehdytetään ammattiosaston ja luottamusmiestoimintaan. Toimintaa kehitetään edelleen lähemmäksi jäseniä siten, että luottamusmiehet ovat helposti tavoitettavissa. Tämän onnistumiseksi hyvinvointialueella on kattava luottamusmiesorganisaatio, joka huomioi hyvinvointialueen laajuuden. Luottamusmiehet edustavat tehyläistä henkilöstöä. Edunvalvonta vastaa jäsenten kysymyksiin ja hoitaa heidän asioitaan eteenpäin. Tehyn oma oikeuspalveluyksikkö on merkittävä jäsenetu.

Luottamusmiehet ja ammattiosasto informoivat jäsenistöä mm. ajankohtaisista asioista sekä paikallisista sopimuksista osastotunneilla ja jäsentilaisuuksissa. Edunvalvonta on ammattiosaston tärkein tehtävä. Edunvalvonnallisista asioista tiedotetaan jäseniä kuukausittain uutiskirjeellä.

Luottamusmiesten yhteystiedot löytyvät ammattiosaston verkkosivuilta https://ao602.tehy.fi . Luottamusmiehet tapaavat keskenään kerran kuukaudessa ja tekevät yhteistyötä ammattiosaston hallituksen kanssa. Ammattiosaston puheenjohtajan ajankäyttö on neuvoteltu luottamusmiesten kokonaisajankäytöstä.

Ajankäytöllinen puheenjohtaja helpottaa luottamusmiesten ja ammattiosaston yhteistyötä. Ammattiosaston puheenjohtaja ja pääluottamusmies käyvät paikallisneuvottelut työnantajan kanssa ja hallitus hyväksyy paikalliset sopimukset.

Paikallisesti sovittavia asioita tulee pitkin toimintavuotta ja teemme tiivistä yhteistyötä Tehyn edunvalvonta toimialan kanssa.

Suomen suurin hallinnollinen uudistus tapahtui 1.1.2023, jolloin kuntien ja kuntayhtymien palveluksessa oleva sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen henkilöstö siirtyi hyvinvointialueiden palvelukseen liikkeenluovutuksella. Muutostilanteissa valvotaan jäsenten oikeuksia seuraamalla työnantajan sisällöllisiä ja rakenteellisia muutoksia sekä raportoimalla ennakoivasti Tehyä.

Työolojen parantamiseksi tehdään tiivistä yhteistyötä työsuojeluvaltuutettujen kanssa. Tapaamme työnantajan edustajia sekä poliittisia päättäjiä neuvotteluyhteyden, edunvalvonnan ja tiedonkulun edistämiseksi. Säännölliset tapaamiset säilytetään pääluottamusmiesten ja hyvinvointijohtajan välillä sekä toimialuekohtaisia tapaamisia lisätään.

Tehyn vaalit toteutuvat alkuvuodesta 2025. Valmistautuminen aloitetaan toimintavuonna 2024. Ammattiosaston jäseniä muistutetaan Tehyn vaaleista ja mahdollisuudesta asettua ehdokkaaksi. Alueeltamme on tärkeää saada edelleen edustajia Tehyn valtakunnalliseen päätöksentekoon.

Valmistaudumme vuoden 2025 neuvottelukierrokseen. Olemme mukana rakentamassa vahvaa tukitoimintaorganisaatiota ja osallistumme Tehyn koulutuksiin, lisäksi järjestämme omia paikallisia koulutuksia. Yhteisenä toimintana ammattiosasto- ja luottamusmiestoimijoille järjestetään perehdytystä ammattiosasto- ja luottamusmiestoiminnasta. Tehyn valtakunnallisilla ja paikallisilla koulutuksilla mahdollistetaan toimijoiden osaaminen muuttuvassa työelämässä ja yhteiskunnassa.

Koulutus

Sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöillä on lain mukainen velvollisuus ylläpitää ja edistää omaa ammattitaitoaan. Ammattiosasto seuraa, että työnantaja mahdollistaa työaikana kaikille tehyläisille riittävästi ammatillista täydennyskoulutusta ja maksaa koulutuksesta aiheutuneet sopimuksen mukaiset kulut.

Koulutustyöryhmä suunnittelee koulutusta jäsenille tarpeen mukaan. Suunnittelussa huomioidaan jäsenistöltä saatu palaute ja Tehyltä tulevat koulutukset. Koulutusta järjestetään jäseniltojen muodossa sekä etä- että lähitapaamisina. Koulutukset tehdään saavutettavuudeltaan helpoksi sekä sisällöiltään mielenkiintoisiksi ja ajankohtaisiksi. Tavoitteena on sitouttaa jäsenistö osaksi aktiivista ammattiosastoa ja tuoda jäsenistölle tietoa sekä paikallisista että yhteiskunnallisista muutoksista sotekentällä. Jäsenistöä kannustetaan osallistumaan Tehyn järjestämiin koulutuksiin.

Yhdysjäsenille järjestetään koulutusta yhdysjäsenen tehtävään. Säännöllisellä kouluttamisella ja tiedottamisella pyritään aktivoimaan ja sitouttamaan yhdysjäseniä tehtävässään. Koulutuksissa korostetaan yhdysjäsenten tehtävää ja sen tärkeyttä sekä oikean tiedon tuomista jäsenistölle ja uusien jäsenten rekrytoimista.

Muilta osin koulutukset painottuvat hallituksen kouluttautumiseen, mm. mentoroinnin, perehdytyksen ja koulutuspäivien keinoin. Hallitus jatkaa Tehyn ammattiosastotoimijoille tarkoitettua koulutuspolkua.

Esihenkilötyöryhmä suunnittelee ja järjestää Tehyn Siun soten ammattiosaston esihenkilöille jäseniltoja sekä koulutuksia ajankohtaisista aiheista. Tavoitteena on tehyläisten esihenkilöiden verkostoituminen, tiedon aktiivinen jakaminen sekä hoitotyön esihenkilöiden yhtenäisyyden vahvistuminen. Tapaamiset järjestetään läsnäolo- tai etätapahtumina. Esihenkilö- sekä koulutustyöryhmälle voi lähettää toiveita ja ideoita tapahtumista sekä koulutuksista.

Hallitus ja kokoustoiminta

Ammattiosaston hallitus ja luottamusmiehet ovat jäsenten tavoitettavissa. Yhteystiedot löytyvät ammattiosaston internet- sivuilta. Hallitus kokoontuu säännöllisesti kerran kuukaudessa sekä tarvittaessa. Tilanteen mukaan kokoukset järjestetään joko läsnäolona tai etäyhteyksien avulla.

Varsinaisissa kokouksissa jäsenet käyttävät ammattiosastossa ylintä päätösvaltaa. Tavoitteena onkin, että jäsenet osallistuvat eri tavoin järjestettäviin kokouksiin. Kokouksien yhteyteen järjestetään tarjoilua ja jaetaan jäsentuotteita. Mahdollisuuksien mukaan järjestetään läsnäolokokouksiin yhteiskuljetuksia tai kimppakyytejä.

Työvaliokunta, joka koostuu puheenjohtajasta, varapuheenjohtajasta, sihteeristä ja taloudenhoitajasta, valmistelevat kokousten esityslistat. Hallituksen jäsenet toimivat työryhmissä ja vastaavat työryhmän toiminnasta. Työryhmät tuovat kokouksessa käsiteltäviä asioita työvaliokunnalle.

Taloussuunnitelmassa varataan rahat hallituksen toimintaan ja jäsenten edunvalvontaan Tehy ry:n linjausten mukaisesti. Ammattiosasto käyttää tilitoimiston palveluita. Tilinkäyttöoikeus on hallituksen valitsemalla taloudenhoitajalla ja puheenjohtajalla.

Ammattiosasto aloittaa valmistautumisen vuoden 2025 neuvottelukierrokselle. Ammattiosaston hallituksella on tukitoimintavalmius sekä ajantasaiset tiedot ennen neuvottelukierroksen alkua. Tämä turvataan osallistumalla Tehyn järjestämiin sekä ammattiosaston omiin koulutuksiin.

Vuosi 2024 on ammattiosastokauden toinen toimintavuosi. Ammattiosaston toimijat osallistuvat Tehyn järjestämiin osaavan ammattiosastotoiminnan koulutuksiin. Toimikaudella ammattiosasto järjestää hallitukselle ja luottamusmiehille koulutusta hallitustyöskentelystä. Koulutuksissa kehitetään ammattiosaston toimintaa, kokouskäytäntöjä, yhteistyötä luottamusmiesten kanssa sekä ylläpidetään tukitoimintavalmiutta.

Tiedotus

Ammattiosaston tiedottaminen jäsenistölle on aktiivista ja ajankohtaista. Ammattiosastolla on kotisivut https://ao602.tehy.fi. Kotisivujen kautta jäsenillä on mahdollisuus ottaa yhteyttä hallitukseen sekä luottamusmiehiin. Jäsentiedottamiseen käytetään sähköpostia. Asioista tiedotetaan myös jäsenilloissa. Facebookia ja Instagramia käytetään kilpailuihin ja interaktiiviseen ajatustenvaihtoon sekä muuhun näkyvyyden lisäämiseen ja jäsenistön yhteenkuuluvuuden vahvistamiseen.

Ammattiosaston puheenjohtajalla on päävastuu tiedottamisesta. Tiedottamisen valmistelussa ja toteutuksessa ovat mukana pääluottamusmiehet ja ammattiosaston tiedotustyöryhmä. Ammattiosaston hallituksen kokouksista lähetetään jäsenille sähköpostilla uutiskirje, joka löytyy myös ammattiosaston verkkosivujen jäsensivuilta.

Myös yhdysjäsenillä on tärkeä rooli työyksiköissä työntekijöiden aktiivisessa ja nopeassa tiedottamisessa. He jakavat työyksiköihin ammattiosaston tiedotteet, ohjaavat työntekijöitä käyttämään ammattiosaston internetsivuja ja tuovat tiedoksi tehyläisyyttä.

Vuoden loppupuolella aletaan valmistautumaan myös vuoden 2025 Tehyn vaaleihin ja neuvottelukierrokselle.